Tuesday, July 20, 2010

books for baby

you are my sunshine, my only sunshine.. you make me happy, when skies are grey..you never know dear, how much i love you..please don't take my sunshine away..

i love to read books
too much
setiap malam nak tidur akan baca buku
setiap hari akan baca blog orang lain tapi nak hapdet blog sendiri sikit punya malas hohoho
ye, suka membaca tapi tak suka menulis

antara perabot pertama yang saya beli adalah almari buku
untuk letak buku2 saya dan komik2 lan2 yang sangattt banyak tu jugak
umur 4 tahun saya dah pandai baca - mak saya kata la, so, ok, terbukti di situ

jadi cik syaura pun mestilah suka membaca macam omak abah jugak ye
sempena birthday yang ke 2 bulan masa bulan may haritu, cik syaura telah dapat hadiah buku2

so syaura ada buku lamaze satu, dan buku2 fairy tale banyak jugak, dan buku kisah2 sahabat nabi satu
sangat suka fairytale dulu2, cerita zaman sekarang adalah merepek semua

setiap hari akan bacakan satu cerita
masa mak saya datang melawat syaura bulan lepas selama 2 minggu, lagilah mak saya rajin bacakan, mak saya kan cikgu
mak saya kata, kalau syaura merengek je, mak saya bacakan buku, dia terus jadi excited
bagus2, memang anak ai

antara semua buku, ini favourite dia
si kuceng

lamaze ni memang sangat dikenali dengan educational toys dia, so saya tak heran kalau syaura paling minat dengan buku ni
nangis2 pun boleh senyap
maybe sebab buku ni warna warni, maybe sebab ada gambar banyak, maybe sebab ada bunyi2 dan boleh kunyah2?

tiap kali baca, mesti mata dia tak berkelip tengok
memang buku ni untuk baby 0- 24 months pun

walaupun ceritanya cuma adalah
THIS IS MY KITTY
MY KITTY LOVES TO DRINK MILK
I PUT MY KITTY ON MY LAP
the end

motippp??? 5 saat dah habis baca???

tapi functionnya memang untuk stimulate brain baby pun
tengok, saye memang suka bab2 mengstimulate brain baby ni sejak terpengaruh dengan cerita ibuHanim uh uh
jadi sila la beli buku2 banyak kaler2 untuk anak2 sejak baby ok
buku sepatutnya lagi banyak dari mainan
sebab nak biasakan dia dengan buku, dah besar nanti senang
buku ni pun jenis kain so dia boleh bawak tido
ada plastik kat dalam dia, so ada bunyi2 annoying kerecis2, mak baby tak suka tapi baby sangat suka la

dan buku ni pulak ai bacakan just before syaura tidur
supaya apa yang ai baca tu boleh melekat kat fikiran dia sampai besar nanti insyaAllah..
kisah2 nabi dan sahabat2..

kalau setakat bercerita tapi takde visual, tak guna jugak kan
macam kalau cikgu ngajar tapi bercakap je
konfom semua budak2 tidur
tapi kalau cikgu ajar siap lukis2, kaler2, sure boleh ingat sampai bila2

puff.. memang pandai berlakon baca wahaha

baiklah2. dah penat berlakon

snanye hari ini iaitu selasa 20 julai 2010 adalah hari pertama dia mengekek2 ketawa bila saya main ba-ba-cakkkk dengan dia
selama ni gelak takde motip
ai da jadi macam orang takbetul, babacak babacak excited2 sampai lenguh mulut


4 comments:

Anonymous said...

kat ne ek beli buku 40 kisah sebelumanak tidur tu?

ummi said...

isk...rs nk gigit je pipi syaura...

~lalala~ said...

zaza, lagu 'you are my sunshine' tu, lagu Padel nyanyi kt aku wooo... sbb aku kan 'Suria'.. keke. hrmm.. dh lame Padel tak nyanyi lagu neh kt aku.. keke

[Zaza Azlan] said...

kak cery: saya beli kat popular miri ni..tapi masa tu pun tak banyak stok..susah betul nak cari tau

mas: ohh hari2 saya cubit pipi dia tau. best2. pipi sangat labuh

intan: ooo suwitnyaaa nyanyi lagu zaman tadika tu hihi. eceh